poznej sám sebe

pokud ještě neznáme svou jedinečnost, je správný čas ji objevit

 Aby vaše cesta k harmonickému životu byla úspěšná, je důležité znát a respektovat své individuální potřeby a vlastní jedinečnost. V tomto kroku se budeme zabývat fyziologickými principy, jež odpovídají za naše vlastní reakce a způsobují jejich jedinečnost.

Všimli jste si někdy, že za chladného jarního počasí někteří lidé ještě nosí čepice a rukavice, zatímco jiní už chodí v šortkách a tričku? Že někoho povzbudí šálek kávy, zatímco jiný po něm usne? Podstata těchto rozdílů je v odlišných specifických potřebách každého člověka.

Náš tělesný typ je něco jako rodný list, návod na život, který jsme si přinesli s sebou na svět při narození. Pokud o něm víme, může nám být nejlepším vodítkem k tomu, jak se stravovat, jak se pohybovat a jak se rozhodovat ve všech oblastech života.  

jedinečnost člověka dle ájurvédy

tři řídící principy propojení mysli a těla tvořící ájurvédské typy se nazývají dóši váta, pitta a kapha
 
ačkoliv dohromady ovládají nekonečné kombinace procesů tvořících naši bytost, každá z nich má určité funkce

dóša váta je energií vzduchu a ovládá veškerý pohyb v těle, je-li v rovnováze, udržuje pohyb a dýchání

dóša pitta se pojí s prvkem ohně, je energií přeměny, trávení a metabolismu, je-li v rovnováze, reguluje pocity hladu, žízně a tepla v těle

dóša kapha se pojí s prvkem vody a země, ovládá tělesnou stavbu až po buněčnou strukturu, v rovnováze udržuje tělesnou sílu a fyzický tvar v kostech, svalech a měkkých částech těla. 

znát svůj přirozený tělesný typ, nám poskytne důležitou informaci ke znovupro­buzení vnitřní inteligence našeho těla a obnovení spojení se svou vnitřní energií

váta, pitta a kapha jsou základní kvantově mecha­nické mechanizmy těla a mysli, které ovládají proudění inteligence a energie

rovnováha dóš koordinuje celý systém těla a duše, když jsou dóši v rovnováze, celý náš tělesný a duševní systém vzájemně spolupracuje na vytváření energie, síly a zdraví 

jakmile se dóša vychýlí ze své rovnováhy, ztratí tu správnou proporci, kterou vyžaduje příslušný přirozený tělesný typ

přirozený stav harmonie v organizmu vystřídá stav nerovnováhy a právě tento stav může být příčinou mnohých zdravotních problémů

zjištěním přirozeného tělesného typu proto můžeme zvolit to nejlepší ve všech oblastech života, jako je stravování, cvičení, spánkový režim, a dokonce i v práci a v osobních vztazích

jakou máme dóšu - energii

už víme, že tři řídící energie se nazývají dóši váta, pitta a kapha
 
nyní se na dóši zaměříme podrobněji

každý má dle ájurvédy energii všech tří dóš, avšak v různém poměru

pojďme tyto energie - dóši objevovat

dóša váta

Váta je princip ovládající pohyb.
Vliv váty v lidské bytosti mů­žeme přirovnat k činnosti větru v přírodě.
Stejně jako vítr je váta neustále v pohybu a bývá rychlá, chladná, suchá, drsná a lehká.

Člověk s převažující dóšou váta:
lehký, slabé konstituce
rychlé vykonávání činností
nepravidelný hlad a zažívání
lehký, přerušovaný spánek
sklon k nespavosti
nadšení, životaschopnost, představivost
vzrušivost, proměnlivá nálada
rychle pochytí nové informace, ale snadno je taky zapomene
sklon k obavám
tendence k zácpě
lehce se unavuje, sklon k přepínání
mentální a fyzická energie přichází v návalech
má hlad v kteroukoliv denní nebo noční dobu
miluje vzrušení a neustálou změnu
chodí spát každou noc v jinou dobu
vynechává jídla
udržuje si nepravidelné zvyky
jeden den je trávení dobré, druhý den špatné
projevuje výbuchy emocí, které trvají krátce a jsou rychle zapomenuty
má rychlou chůzi

Doporučená strava:
Abychom mohli vytvořit rovnováhu, potřebujeme potraviny s opač­nými vlastnostmi - tedy jídla, která jsou teplá, těžká a mastná.
Také jídla sladká a kyselá mají na člověka s převažující dóšou váta vyvažující účinek. 

Abychom vytvořili vyváženou stravu: 
dávejme přednost jídlům teplým, těžkým a mastným
omezme na minimum konzumaci jídel studených, suchých a leh­kých
dávejme přednost jídlům sladkým, kyselým a slaným
omezme na minimum konzumaci jídel pálivých, hořkých a svíra­vých
jezme větší množství, ale jen tolik, kolik můžete snadno strávit 

Některá konkrétní doporučení pro člověka s převažující dóšou váta:
mléčné výrobky - všechny mléčné výrobky zklidňují
sladidla - všechna sladidla jsou dobrá v mírném množství
oleje - všechny oleje jsou dobré
obilí - rýže a pšenice jsou velmi dobré; omezte spotřebu ječ­mene, kukuřice, jáhly, pohanky, žita a ovsa
ovoce - dejme přednost sladkým, kyselým nebo těžkým plodům, jako jsou banány, pomeranče, avokádo, grepy, třešně, broskve, melouny, maliny, ostružiny, jahody, rybíz, švestky, ananas, mango a papája; omezíme spotřebu suchého nebo lehkého ovoce, jako jsou jablka, hrušky, granátová jablka a brusinky. 
zelenina - červená řepa, okurka, mrkev, chřest a sladké brambory jsou vhodné, měli bychom je však jíst uvařené, nikoli v syrovém stavu; tato zelenina je přijatelná v mírném množství vařená: hrášek, brokolice, květák, celer, cukina; je lepší se vyhnout růžičkové kapustě a zelí
koření - kardamom, kmín, zázvor, skořice, sůl, hřebíček, hořčičná semínka a malé množství pepře
ořechy - všechny druhy ořechů
fazole - omezíme konzumaci všech fazolí kromě fazolí mungo
maso a ryby (pro ty, kdo nejsou vegetariáni) - kuře, krůtí maso a mořské ryby jsou v pořádku, hovězímu a vepřovému masu se snažíme vyhýbat

člověk v pohodě

dóša pitta

Dóša pitta ovládá trávení a metabolizmus
Je blízce svázána s výrobou hormonů a enzymů.
Princip pitta v těle se pojí s principem ohně v přírodě - pálí, přetváří a stravuje.
Pitta je horká, pro­nikavá a sžíravá.

Člověk s převažující dóšou pitta:
středně stavěný
střední síla a vytrvalost
pronikavý hlad a žízeň, silné trávení
tendence být podrážděný a vzteklý ve stresové situaci
světlá nebo načervenalá pokožka, často s pihami
averze ke slunci a teplému počasí
podnikavý charakter, miluje výzvy
pronikavý intelekt
přesná, artikulovaná mluva
nemůže vynechávat jídlo
blond, světle hnědé či rezavé vlasy
pociťuje hlad, když je oběd o půl hodiny později
žije podle svých hodinek a nesnese, když někdo plýtvá jeho časem
probouzí se v noci horkem nebo žízní
velí situaci nebo cítí, že by měl
učí se ze zkušenosti, druzí ho někdy považují za pří­liš náročného nebo kritického
při chůzi má rozhodný krok

Doporučená strava: 
Jídlo, které vyvažuje pittu, je chladné, ale ne studené, ani příliš mastné, ani příliš suché a ani příliš svíravé, ani kyselé.
Velmi kyselé nebo kvašené potraviny, jako ocet nebo některé citrusové plody, jsou pro člověka s převažující dóšou pitta velmi destabilizující kvůli své kyselosti.

Abychom vytvořili vyváženou stravu:
dávejme přednost jídlům chladným a tekutým, omezme na minimum jídla, která jsou horká
dávejme přednost sladkým a hořkým chutím, omezme na minimum chuti ostré, slané a kyselé

Některá konkrétní doporučení:
mléčné výrobky - mléko a máslo harmonizují typy pitta, omezíme však konzumaci jogurtu, sýra, kysané smetany a podmáslí
sladidla - všechna sladidla jsou vhodná, s výjimkou medu
oleje - nejlepší je olivový, slunečnicový a kokosový olej, omezíme však spotřebu sezamového, mandlového a kukuřičného oleje
obilí - vhodná je pšenice, rýže, ječmen a oves; omezíme spotřebu kukuřice, žita a jáhly
ovoce - dejte přednost ovoci, jako jsou třešně, melouny, ja­hody, maliny, rybíz, avokádo, kokos, gra­nátové jablko, mango a sladké zralé pomeranče, ananasy a švestky; omezíme spotřebu kyselého ovoce, což jsou grepy, olivy, papája, kyselé nedozrálé pomeranče, ananas a švestky
zelenina - jezte chřest, okurku, brambory, sladké brambory, dýně, brokolici, květák, celer, salát, fazole, fazo­lové lusky, cukinu a zelenou listovou zeleninu; omezíme spotřebu pálivé papriky, rajčat,  červené řepy, cibule, česneku, řed­kviček a špenátu
fazole - omezíme spotřebu všech fazolí kromě fazolí mungo
koření - dobrá je skořice, koriandr, kardamom a fenykl; následující koření jen v malém množství: zázvor, kmín, pepř černý, hřebíček, sůl a hořčičné semínko; měli bychom vynechat feferonky a pálivou papriku
maso a ryby (pro ty, kdo nejsou vegetariáni) - nejvhodnější je kuře, krůtí maso a ryby; hovězí a vepřové maso bychom měli vynechat

člověk v pohodě

dóša kapha

Dóša kapha ovládá v těle strukturu.
V ájurvédě se říká, že kapha je spojena s vodními a zemskými principy v přírodě.
Dóša kapha je typicky těžká, stabilní, klidná, studená, mastná, po­malá, mdlá a měkká.

Člověk s převažující dóšou kapha:
pevná, mocná postava, velká fyzická síla a vytrvalost
klidná energie
pomalý a půvabný pohyb
mírumilovná, relaxovaná osobnost
pomalu se rozčílí
chladná, hladká, hrubá, bledá a často mastná pokožka
pomalu chápe nové informace, ale má dobrou dlouhodobou paměť
hluboký, zdlouhavý spánek
sklon k obezitě
pomalé trávení, slabý hlad
láskyplný, tolerantní, odpouštějící
tendence být majetnický
dlouho o věcech přemýšlí, než učiní rozhodnutí
pomalu se probouzí, dlouho leží v posteli a při vstávání potřebuje kávu
je spokojen se současným stavem a snaží se ho udržet usmiřováním druhých
respektuje pocity druhých lidí, dokáže se vcítit do jejich stavu
v jídle hledá emocionální pohodlí
má půvabné pohyby, jasné oči a plavnou chůzi
může mít nadváhu

Doporučená strava:
Potraviny, které kaphu uvádějí do rovnováhy, jsou lehké a suché.
Zvláště pálivá, hořká a svíravá chuť ji probouzí a udržuje v rovnováze.
Těžké, mastné a studené jídlo kaphu vyčerpává. 

Abychom vytvořili vyváženou stravu:
dejme přednost jídlům lehkým, suchým a teplým, omezme na minimum jídla, která jsou těžká, mastná a studená
dejme přednost jídlům ostré, hořké a svíravé chuti, omezme na minimum jídla sladká, slaná a kyselá

Některá konkrétní doporučení:
mléčné výrobky - vyhněme se všem mléčným výrobkům, kromě nízkotučného mléka
ovoce - nejlepší je lehké ovoce, například jablka a hrušky; omezíme konzumaci těžkého nebo kyselého ovoce, to znamená pome­rančů, banánů, ananasu, fíků, datlí, avokáda, kokosového ořechu a melounů
sladidla - vynikající je med, omezíme cukr
fazole - všechny fazole jsou v pořádku
ořechy - omezíme konzumaci všech druhů ořechů
obilí - většina obilovin je bez problémů, zvláště ječmen a jáhly
zelenina - všechna zelenina je dobrá kromě rajčat, okurek, slad­kých brambor a cukiny
koření - všechno koření kromě soli, té bychom se měli vyhýbat
maso a ryby (pro ty, kdo nejsou vegetariáni) - maso kuřecí a krutí je v pořádku a stejně tak mořské ryby; omezíme hovězí a vepřové maso
pijeme čistou vodu
vyhneme se užívání stimulantů a uklidňujících prostředkú
dopřávejme si dostatek odpočinku a relaxace

co dál? 

nyní jsme se seznámili se svou přirozenou konstitucí
a učinili jsme první krok k poznání své jedinečnosti dle ájurvédy

pokud by jste chtěli se dozvědět o sobě ještě více

můžete nás kontaktovat
a objednat se na osobní konzultaci,
která probíhá on live

člověk v pohodě