kurz jóga v pohodě kdekoliv

letní výzva - hravě k cyklické stravě

letní jídelníček na 7 dní

a kde začít ...

Pokud máte stále ještě před sebou otázku Kde začít?, aby jste skončili tam kde chcete, odpověď podle ájurvédy je jasná a zároveň otevřená: začněte tam, kde chcete. Ale začněte! Začněte kdekoliv a nechte se vést zkušeností. Dovede vás na první rozcestí, to vás nasměruje dál a pokud je výsledkem vaší cesty větší pocit spokojenosti, harmonie, energie a zdraví, pak je to cesta právě pro vás, jedinečná, nepřenositelná a správná.

Ideální váha těla je, když se cítíme optimálně a spokojeně po všech stránkách, nejenom fyzicky, ale i psychicky, mentálně a vibračně. Není podstatné jestli ji měříme na kila nebo velikostí oblečení, ale důležité je, jestli se cítíme v souladu. Jistě jste si všimli, že v současném světě je čím dál obtížnější si tento soulad udržet, nicméně pokud se na sebe a své potřeby zaměříte, jde to! 

Ájurvéda říká, že tělo si bude udržovat svá kila podle toho v jakém metabolickém nastavení je. Když je tělo ve stresovém metabolickém režimu, bude mít dlouhodobě tendenci váhu shromažďovat a pokud je v klidovém nestresovém metabolismu, bude mít tendenci udržovat normální přirozenou váhu. Je to jednoduché, ale vzhledem k individualitě každého z nás se nedá obecně říct jak to udělat, jak dostat svůj stresový metabolismus do nestresového. Navíc sestavení vhodného individuálního jídelníčku je jedním z nejtěžších úkolů, zejména proto, že je ovlivněn mnoha faktory. Podle ájurvédy klíčovou roli vedle konstituce a momentálního stavu dóš hraje i roční období, u žen měnící se měsíční cykly, hormonální fungování, neustálý tok času a měnící se životní situace. A tak si můžeme ukázat alespoň hlavní kroky celého procesu, které jsou při této změně důležité pro každého z nás.

Základním předpokladem ke změně je dobře fungující agni (trávicí oheň) a nepřítomnost amy. To znamená, pravidelnost v jídle, pocit hladu před jídlem, pravidelnost ve vyprazdňování, tomuto se více věnujeme v základním kurzu a bez splnění těchto předpokladů se nám dojít k trvale udržitelné změně zřejmě nepodaří. 

Pokud nám trávení hezky funguje, můžeme směle vyrazit na cestu naší celkové proměny, kterou projdeme postupně v jednoduchých krocích. Jejím cílem je přeladit stresový metabolismus do klidového a tento metabolismus si udržet. 

3 fáze proměny

1. fáze - vydatný oběd - svůj pravidelný jídelníček upravíme tak, že do bude obsahovat vydatný a včasný oběd a velmi lehkou večeři. Podle sezóny je k večeři doporučena pouze lehká polévka nebo salát. V podstatě je potřeba najít co nejlehčí jídlo, které vás uspokojí, ale tělo ho bude spalovat naplno a začne zároveň spalovat i tuk. Nezapomeňte, že přecházíme do klidového režimu, takže pokud dostaneme chuť na sladké, velký hlad nebo budeme trpět slabostí, jsou to známky stresového režimu a je potřeba upravit předchozí oběd nebo přidat trochu na večeři. V této fázi můžeme pokračovat individuálně tak dlouho až si tělo na tento režim zvykne. 

2. fáze - nápoj k večeři - pokud už jste spokojeni ve stávajícím režimu a tělo ho dobře snáší, můžeme postoupit k dalšímu kroku. V této fázi oběd zůstává vydatný a ubereme ještě na lehkosti večeře. Dovoleny k večeři jsou pouze nápoje. Patří sem zeleninový vývar, misi polévka, bujón, čaje, voda a v létě výjimečně svařené mléko živočišné i rostlinné s kořením. Pomáháme tímto našemu tělu, aby se lehce postilo do druhého dne za plného metabolismu. Výsledkem je spalování tuku.

3.  fáze - malý půst - pokud cítíte potřebu popohnat tělo k ještě většímu spalování, můžeme zařadit do svého režimu i tento krok. Večeři úplně odlehčíme tím, že od 15. hodiny až do příštího dne budeme přijímat už jen vodu.

Jak dlouho zůstaneme u každého kroku je otázka tolerance těla a jak si přejeme upravit svoji váhu. Pokud kdykoliv během tohoto programu začne tělo vykazovat známky stresového metabolismu, je třeba vrátit se k předešlému kroku. Ve stresovém metabolismu nejen, že tělo nebude hubnout, ale ani se nebudete cítit spokojení a v pohodě. Tímto způsobem je možné váhu nejen udržovat, ale podle potřeby ji i opět vracet k optimu. Jestliže budeme tělu dávat tu správnou výživu a zároveň žít vyrovnaný život v souladu, tělo si bude přirozeně udržovat svoji optimální váhu. V ájurvédě nepracujeme na jednom cíli, naším cílem v životě není dosáhnout určité váhy nebo se zbavit nemoci, ale dostat se do celkové rovnováhy, vyváženosti a v ní žít. Je tedy důležité se zaměřit na všechny faktory stravování a denního režimu. 

na každý den je připravený jídelníček
pojďte s námi vstoupit do 7 denní výzvy a nastartovat proměnu svého stravování

dobrou chuť přeje člověk v pohodě

jídelníček na 7 dní si můžete stáhnout kliknutím na tlačítko